Näin Viaplayn lähetykset toimivat

Jotta elokuva, sarja tai urheilulähetys näkyisi laitteellasi, kulkee lähetys ensin monen eri vaiheen kautta. Tässä tekstissä kerromme, miten lähetystekniikkamme toimii ja miten haluamasi sisältö päätyy käyttämällesi laitteelle.

Viaplayn lähetystapa

Viaplayn lähetystapa

Kaikki tarjoamamme lähetykset kulkevat palveliemme läpi (tämä prosessi käydään tarkemmin läpi seuraavassa osiossa ). Lyhyesti selitettynä meillä on kahdenlaista sisältöä: livelähetykset ja vakituisesti ohjelmakirjastosta löytyvä sisältö. Kaikki tarjoamamme urheilulähetykset ovat suoria (live) ja tarjoamamme elokuvat ja sarjat löytyvät ohjelmakirjastostamme.
CDN

CDN -­toimitustapa

Viaplay käyttää palvelussaan CDN-­toimitustapaa. Lyhenne CDN tulee sanoista Content Delivery Network (hajautettu sisällönjakelu). Käytännössä tämä tarkoittaa, että välitämme suoratoisto ­sisällön usean eri palvelimen kautta, jotka sijaitsevat ympäri maata. Kun asiakas käynnistää jonkun lähetyksen palvelussamme, välitetään sisältö hänelle lähimpänä sijaitsevasta palvelimesta. Tällä toimintaperiaatteella pyrimme pitämään tiedonkulkuetäisyydet mahdollisimman lyhyinä parhaan katselukokemuksen takaamiseksi. Etuna tässä on myös se, että jos tietylle palvelimelle kertyy ruuhkaa, voidaan osa asiakkaista siirtää seuraavaksi lähimmän palvelimen yhteyteen.

CDN ­-sisältöverkko ohjaa asiakkaan automaattisesti lähimpänä sijatsevalle palvelimelle ja tämä ohjaustoimenpide perustuu asiakkaan voimassaoleviin DNS -­asetuksiin. DNS lyhenne tulee sanoista Domain Name System (nimipalvelujärjestelmä) ja se muuntaa verkkotunnuksia IP-osoitteiksi. Tämän avulla voidaan käyttää helpommin muistettavia nimiä ja tämä helpottaa toimivuutta tietotekniikan parissa. DNS -­asetuksia voidaan muuttaa myös omatoimisesti ja tästä syystä suosittelemmekin parhaimman mahdollisen käyttökokemuksen saavuttamikseksi käyttämään internet ­palveluntarjoajasi valmiiksi asettamia asetuksia.

Internet

Internet-palveluntarjoajasi

Kun lähetys välitetään eteenpäin CDN -sisältöverkosta, kulkee se seuraavaksi oman internet-palveluntarjoajasi kautta ennen kuin se päätyy käyttämällesi laitteelle. Suosittelemme vähintään 10 Mbit latausnopeutta HD-­laadun livelähetyksiin.

Voit testata yhteysnopeutesi esimerkiksi sivulla speedtest.net Jos yhteysnopeutesi jää alle suositellun, voit olla yhteydessä internet ­palveluntarjoaajaasi ja keskustella mahdollisuudesta nostaa yhteysnopeutta. Huomaathan, että testi on suuntaa antava ja kertoo ainoastaan palveluntarjoajasi palvelimien ja testipalvelimien välisen yhteysnopeuden. Ei siis välttämättä yhteyttä palvelumme sisällön lähettämiseen käyttämiin palvelimiin.

Verkkoyhteys

Verkkoyhteytesi kotonasi

Verkkoyhteydet ovat harvemmin täysin vakaita, joka saattaa aiheuttaa yhteysnopeuden vaihtelua. Suositeltu yhdistämistapa onkin aina kiinteä yhteys verkkokaapelia käyttäen. Jos koet vaihtelevaa toimivuutta Viaplayta käyttäessäsi voit kokeilla seuraavia toimenpiteitä varmistaaksesi paras mahdollinen toimivuus:

  • Käynnistä reititin uudelleen. Kaikissa reitittimissä on virtakatkaisin, jonka avulla voit sulkea reitittimen. Suosittelemme pitämään reitittimen suljettuna muutaman minuutin ajan ennen kuin se käynnistetään uudelleen. Verkkoyhteyden uudelleen luominen saattaa myös viedä useamman minuutin.
  • Vaihda reitittimen paikkaa kotonasi. Jos reititin sijaitsee pidemmän matkan päässä käyttämästäsi laitteesta, saattaa tämä vaikuttaa heikentävästi yhteyteesi ja samalla palvelun käyttökokeumukseen. Verkkosignaalin vahvuuteen voi vaikuttaa esimerkiksi laitteen ja reitittimen välissä olevat paksut seinät.
  • Radioaallot. Verkkoyhteyttä voi häiritä moni muu läheisyydessä oleva samalla taajuudella toimiva laite. Tällaista voi esiintyä taloudessa tai asuntokokonaisuudessa, jossa lähekkäin asuu paljon ihmisiä ja käytössä on monia eri laitteita. Esimerkiksi mikroaaltouunit, lankapuhelimet tai matkapuhelimet saattavat häiritä verkon toimivuutta. Tällaisissa tapauksissa yksi ratkaisu voi olla reitittimen käyttötaajuden vaihtaminen. Tämän voit tehdä joko suoraan reitittimen kautta tai tietokoneella, joka on yhteydessä kyseisen reitittimen muodostamaan verkkoon. Voit myös olla yhteydessä internet ­palveluntarjoajaasi ja kysyä heiltä neuvoa. Löydät myös tietoa aiheesta reitittimen käyttöohjeesta.
Laitteesi

Käytettävät laitteet

Jokainen laite vastaanottaa ja käsittelee tietoa eri tavalla ja nopeudella. Tämä saattaa vaikuttaa siihen, että käyttökokemuksesi saattaa olla parempi toista laitetta käyttäessä. Käytämme palvelussamme erilaisia videoformaatteja eri laitteilla, jotta käyttökokemus olisi paras mahdollinen laitteesta riippumatta. Tässä näet laitekohtaiset toistoformaatit:

  • HLS - Android ja iOS ­laitteet
  • DASH - HTML5 (Chrome ­verkkoselain sekä Chromecast)
  • MSS/Smooth - Pelikonsolit, älytelevisiot ja Silverlight (verkkoselaimet Firefox, Safari ja Internet Explorer)

Riippuen laitteesta jota käytät saattavat livelähetykset näkyä enimmillään 90 sekuntia reaaliaikaa jäljessä. Tämä johtuu siitä, että lähetys paketoidaan kyseiselle laitteelle sopivaan toistomuotoon, ennen sen välittämistä eteenpäin.